Bloktips

Zorg voor voldoende slaap

 

Slaap goed en pas je bioritme aan. Werk op momenten waarvan je weet dat je productief bent. Als je 's nachts beter studeert, sta dan wat later op en werk 's avonds langer door.

Zorg er wel voor dat je minstens acht uur per dag slaapt.

Kies een goeie studeeromgeving

 

Ondertussen weet iedereen waar hij/zij het beste studeert. Sommigen studeren beter thuis, terwijl anderen meer geconcentreerd zijn in de bibliotheek. Zelfs als je thuis studeert, is het verstandig om je meteen te douchen en aan te kleden als je opstaat.

Dan ben je veel alerter. Zorg ook voor een plek met voldoende licht. 

Maak aan het begin van de blok een planning

 

Zorg dat je voor elke dag een bepaald vak inplant, en bepaal wat je voor dat vak gaat doen. Het lukt je misschien niet om je er honderd procent aan te houden, maar het is een goede richtlijn.

 

Elke dag telt 3 periodes (morgen, middag, avond), die onderbroken worden door pauzes.

Wist je dat je intellectuele prestaties in de loop van de dag variëren? Doorgaans zijn intellectuele prestaties optimaal 's morgens.

Ze verminderen in het begin van de namiddag tot 16 uur en komen vervolgens weer op gang tot 21 uur. Hou daar rekening mee in je planning. Memoriseer bijvoorbeeld 's morgens en maak in de namiddag oefeningen.

 

Zorg voor een goede verhouding tussen studeren, rust en plezier.

Het heeft geen zin om vijf uur aan een stuk door te studeren.

Zorg voor enkele rustmomenten en ontspanning

 

Uiteraard met mate. Niemand verplicht je om thuis te blijven op oudejaarsavond, maar zorg dat je de dag erna toch een paar uur kan studeren. Ga eens met de hond gaan wandelen, doe iets met vrienden, ga eens naar de cinema, neem een goed bad. Doorbreuk de dagelijkse sleur aan je bureau met korte ontspannende momenten.

Let op wat je eet

 

Ga 'sochtends voor een vezelrijk ontbijt. Eet overdag brood of pasta, dat geeft je energie.

 

Drink veel water (acht glazen per dag), eet op vaste tijdstippen en zorg dat je nooit honger hebt.

Als tussendoortje kies je het best voor fruit, het is licht verteerbaar en zorgt voor snelle energie.

 

Drink niet teveel koffie, een kopje in de ochtend en één als vieruurtje kan geen kwaad.

Maar meer dan 5koppen koffie/ dag kunnen schadelijk zijn. Zo slaap je minder goed, je gaat nerveuzer worden, bloeddruk stijgt en zo vermindert de concentratie. Dit zijn allemaal nadelen voor tijdens je blokperiode!

Bewegen moet je doen!

 

Je wordt snel moe als je de hele dag achter je bureau zit en geen dosis verse lucht krijgt. Je krijgt energie als je beweegt. Las een kleine pauze in om naar buiten te gaan, al is het maar om de hond uit te laten of om een blokje om te lopen..

Jezelf niet vergelijken met je medestudenten!

 

Meer bezig zijn met je gsm om je klasgenoten te vragen hoe ver zij al staan met het blokken, zorgt er enkel voor dat je nog meer achterop zal hinken. Dit zorgt voor onnodige stress. Doe het op je eigen tempo. De rest zit misschien al verder in de cursus, maar jij kent het dan hoogstwaarschijnlijk grondiger.

 

Stop Social media

 

zet #twitter#facebook en #snapchat uit, het is misschien wel leuk en verslavend maar helemaal niet zo interessant.

Je verlies er veel tijd mee en je concentratie vermindert door steeds op dat scherm van je smartphone of laptop te kijken!

Combineer je blokplanning met iEnhanced STUDENT