Bloktip van de dag: slapen!

Zorg voor voldoende slaap

Slapen is zeer belangrijk voor onze hersenen. Slaap goed en pas je bioritme aan.

Werk op momenten waarvan je weet dat je productief bent. Als je 's nachts beter studeert, sta dan wat later op en werk 's avonds langer door.

Zorg er wel voor dat je minstens acht uur per dag slaapt!

ennn..vergeet niet je iEnhanced student 'smorgens in te nemen met een gezond

ontbijt!

Wat is slaap en waarom slapen we?

Hoewel de afgelopen 50 jaar de kennis over slaap enorm is toegenomen is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom we zo ongeveer 1/3 van ons leven slapend doorbrengen. Slaap wordt omschreven als een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest tot rust komen. Tijdens de slaap treden allerlei veranderingen op in het lichaam. Veel van onze spieren ontspannen zich en de hersengolven vertragen. Net als de hartslag en de ademhaling. De hersenen blokkeren alle prikkels van buiten waardoor ons bewustzijn verlaagd en we afgesloten raken van de buitenwereld. Deze verregaande maatregelen die de natuur heeft genomen om slapen mogelijk te maken ondersteunen de gedachte dat slaap, net als eten, een eerste levensbehoefte is. Het idee dat slaap dient voor herstel van lichaam en geest lijkt logisch maar is niet helemaal waar. Zowel onze hersenen als ons lichaam blijven actief tijdens de slaap. De hartspier bijvoorbeeld stopt niet om te rusten. Slaap, en met name de droomslaap, kost ook energie. Een goede manier om de betekenis van slaap te begrijpen is door te kijken wat er gebeurt als we niet of te weinig slapen. Slaapgebrek blijkt het functioneren van onze hersenen sterk te beïnvloeden. Het tast ons geheugen, ons concentratievermogen, ons spraakvermogen, onze reactiesnelheid en besluitvaardigheid en ons gevoel voor tijd en ruimte (planningsvermogen) aan. Daarnaast beïnvloedt het onze emoties en fysieke gezondheid.

Conclusie? Blokken = genoeg slapen!

Als dat niet goed klinkt?

bron;slapen; educatie.ntr.nl

Featured Posts
Recent Posts